
סדר תהליכים לבניית אתר מנצח
הכותב: רז בניית אתרים
תהליכים רבים תעברו בטרם יהיה לכם אתר משלכם ברשת.
במאמר הבא אציג את התהליכים ואנסה לפרט עליהם עם דוגמאות.
נתחיל בפירוט התהליכים ושלבי העבודה:
1. בוחרים תבנית. מבצעים עריכות עיצוביות לתבנית על פי רמת הצורך.
2. עושים איפיון.
3. חותמים על חוזה עבודה ומבצעים תשלום ראשון.
4. בניית האתר על דומיין עבודה זמני.
5. מזינים תוכן ראשוני לאתר.
6. תדרוך לשימוש באתר.
7. קונים שרת אחסון ודומיין.
8. מחברים את האתר לדומיין הקבוע.
9. מתבצע תשלום אחרון.
1. בוחרים תבנית
לפני שנתחיל לעבוד בפועל על בניית האתר אנחנו צריכים לבחור לו עיצוב, או יותר נוכן, לעצב אותו.
את העיצוב ניתן לייצר באמצעות כמה דרכים:
א. בחירת עיצוב מתבנית - באינטרנט יש מאגרי תבניות גדולים, התבניות הן מודל עיצובי שחברות לייצור תבניות השקיעו עליהם לא מעט ובכך יצרו לנו חומר גלם מעולה ליצירת אתרים.
התבניות מגיעות באנגלית ועם המון תכנים ואלמנטים. ככל שהתבנית גדולה יותר (מכילה יותר עמודים ואלמנטים) כך יהיה קל יותר לעצב את האתר.
ב. עיצוב מ-0 על ידי מעצב - אנחנו יכולים לייצר את התבנית שלנו בעצמנו.
בדיוק כמו חברות לייצור תבניות, אנחנו יכולים לקחת דף חלק ונקי ולהתחיל לשרטט עליו את הסקיצה של האתר שאנחנו רוצים. לאחר שיש לנו מבנה מסויים אנחנו מעבירים אותו למעצב, הוא מכין עליו עיצוב מקצועי.
הלקוח מקבל אפשרות לתיקונים ושינויים ובכך נוצר עיצוב.
אותו מעבירים למקודד שהופך אותו לתשתית מוכנה לבניית אתר.
2. עושים איפיון
איפיון הוא התהליך הכי חשוב בבנייה של כל מוצר, לא רק אתר אינטרנט.
בשלב האיפיון אנחנו בוחרים אילו עמודים יהיה באתר ומה יהיה בכל עמוד (אילו אלמנטים).
בעצם אנחנו לוקחים את התבנית שבחרנו ומתחילים לשחק איתה כך שתהפוך להיות המבנה והתשתית לאתר שאנחנו צריכים.
בנוסף, באיפיון אנחנו כותבים את כל היעדים שלנו ובאיזה פלטפורמות נשתמש על מנת לפתח את האתר,
למשל אם זה בקוד פתוח, אם זה במערכת ניהול תוכן אישית וכדומה.
בשלב האיפיון קובעים סדר פעולות וכן קובעים מי יהיה אחראי על תוכן האתר;
אם זה בונה האתר או הלקוח, חצי חצי וכדומה.
לאחר שלב האיפיון הלקוח רשאי לקבל הצעת מחיר מדוייקת שכן הספק יודע בדיוק איזה אתר לייצר לו -
לספק יש ביד את העיצוב, התכנון, המבנה הרצוי, יעדים, הספק יודע מי אחראי לתכנים, לשרתי אחסון, דומיינים ועוד.
בכל מוצר שתצרו אל תוותרו אל תהליך האיפיון!
איך עושים איפיון - ויקיפדיה
3. חותמים על חוזה עבודה ומבצעים תשלום ראשון
אני לא חושב שיש גורם אחד בתחום ובכלל, בכל תחום שעובד ללא מקדמה ראשונית.
אחוז המקדמה המקובל בשוק הוא 50%.
אותו מבצעים תמיד לפני שמתחילים לעבוד בפועל על פיתוח האתר או האפליקציה.
עוד מקובל, לגבות צ'ק דחוי למועד סיום הפרויקט.
חשוב מאוד לקבוע מועד כזה, כדי שהפרוייקט יהיה מקצועי ולא יתמהמה, כך גם לשני הגורמים יש סוג של דד ליין
המאפשר להם להיות דבקים בהעלאת האתר.
לא מקובל לבקש תשלום מלא טרם תחילת הפרוייקט, דבר זה לטעמי מעיד על נקודת אדומה -
הספק לא בטוח שיוכל לספק את הפרויקט כרצונכם ולכן מבקש כבר מראש תשלום מלא עוד לפני שהתחיל בכלל לעבוד,
כי כנראה יודע שלא תאשרו את את הבנייה שלו ולא תשלמו את התשלום השני ובגלל זה גובה מראש את כל התשלום.
ספק שבטוח בעצמו לא יעשה דבר כזה.
אחוז המקדמה המקובל, אומר זאת שנית הוא 50%.
נקודה חשובה:
רצוי תמיד לבצע איפיון לפני ששולחים הצעת מחיר - ככה אנחנו יודעים מה המחיר האמיתי של האתר ונמנעים מלהוסיף ללקוח תשלומים נוספים או גובים מהלקוח יותר ממה שהיה צריך בפועל.
4. בניית האתר על דומיין עבודה זמני
כשאתר נמצא בתהליכי פיתוח, אף פעם לא מבצעים זאת על דומיין היעד.
דומיין = כתובת האתר = www, לדוגמה, www.razwebs.co.il זה הדומיין של האתר שאתם נמצאים בו כעת.
במידה וארצה לפתח משהו נוסף לאתר זה, אפתח אותו בדומיין עבודה זמני, למשל,
www.razwebsdemo.co.il שאותו רק אני מכיר ושוידאתי מראש שהוא חסום לסריקה של מנועי חיפוש.
ככה אני נמנע מחשיפתם של תקלות באתר ללקוחות אמיתיים, סריקה שלילית של מנועי חיפוש ועוד.
הגישו את האתר והעלו אותו לדומיין המלא רק אחרי שאתם מרוצים מתוצאת העבודה.
5. מזינים תוכן ראשוני לאתר
ראשית יש להגדיר מהו תוכן ראשוני.
כדי שאתר יהיה מוכן צריך גם למלא בו תוכן, לא רק לבנות אותו.
לכל אתר יש תוכן ראשוני שהוא התוכן שמעצב את האתר, כמו למשל, תמונות ליבה,
אייקונים של קטגוריות, טקסטים בסיסיים, מילות קישור באתר, תכנים של עמודים סטטיים כמו אודות, יצירת קשר, קורדינטות של מפות וכדומה.
את התכנים האלו, שהם נקראים תכנים ראשוניים, על בונה האתר להזין בעצמו.
אל תתנו לו לתת לכם את המלאכה הזו שכן זוהי מחוייבותו.
עם זאת, את התכנים אתם (הלקוחות) צריכים לספק לבונה האתר, ניתן להשתמש בשירות של חברת כתיבת תכנים.
אני אישית מעדיף שהלקוח גם יכתוב וייצר את התכנים בעצמו כי הוא זה שמבין בניואנסים הקטנים של העסק שלו יותר מכל אחד.

מעבר לזה יש תוכן מתעדכן, שזה כמו מאמרים, חדשות, מוצרים וכדומה.
אותם בעל האתר צריך להכניס ויכול לבקש מבונה האתר שיעשה זאת בתשלום נוסף.
את החישוב מבצעים בצורה פשוטה מאוד:
בונה האתר בודק כמה זמן לוקח לו להכניס מוצר אחד למשל, כפול כמות התכנים, כפול תעריף שעתי קבוע, כפות אחוז מסויים של תוספת זמן (בדרך כלל לוקחים תוספת זמן בגלל עיכובים שעלולים להיווצר במהלך הכנסת התוכן ועריכתו)
ובכך נוצר המחיר המיועד ללקוח.
אז בעצם הלקוח הוא זה שעורך ויוצר את התוכן, בעל האתר הוא זה שמכניס אותו.
שמדובר בתוכן מתעדכן, על זכותו של בונה האתר לדרוש תשלום נוסף שאינו כלול במחיר ולתמחר אותו בשיטה שכתובה לעיל.
6. תדריך לשימוש באתר
האתר מוכן, יש בו תוכן ראשוני והוא מעוצב מעולה. בדיוק כשרציתם.
אז איך מעדכנים אותו?
בדרך כלל (99% מהמקרים) בונה האתר דואג לספק ללקוח מערכת לניהול תכנים.
תדאגו שבונה האתר מתדרך אתכם היטב לשימוש בה ושהוא לא נותן לכם תדריך של חצי שעה וזורק אתכם למים.
בנוסף, ככל שמערכת הניהול איכותית וקלה יותר, כך תצטרכו פחות ידע מוקדם ופחות שעות תדרוך כדי לדעת לנהל את האתר שלכם בקלות.
ספקים מסויימים, כולל רז בניית אתרים, מספקים לעתים סרטוני הסבר מצולמים ומוקלטים אך אין זה בגדר צפיית חובה מהספק שלכם.
7. קונים שרת אחסון ודומיין
לכל אתר יש כתובת, דומיין, שכאמור הדומיין הוא ה-www, לדוגמה:
www.razwebs.co.il שהוא הדומיין של האתר שאתם מבקרים בו כעת.
מחירי הדומיין עשויים לעלות החל מ-50 ש''ח לשנה כולל מע''מ ל-200 ש''ח לשנה כולל מע''מ.
דומיינים רגילים, כמו co.il או .com או .net או .org עשויים להעלות בין 50-75.
דומיינים מיוחדים כמו .taxi או .party או .sport או .studio עשויים להעלות יותר.
שרת אחסון הוא שרת שמאחסן את כל הקבצים ואת כל האתר שבניתם.
כדי שתהיה ללקוחות שלכם גישה אליו הוא חייב להיות מאוחסן בשרת אחסון.
עדיף שהשרת אחסון יהיה קרוב ככל הניתן למקור קהל היעד שלכם, אם למשל קהל היעד שלכם הוא ישראלי
אז רצוי ומומלץ בחום ששרת האחסון ימוקם בישראל.
אחרת האתר עלול להיטען לאט יותר.
עלות של שרת אחסון מתחילה בין 35 ש''ח + מע''מ לחודש ל-75 ש''ח + מע''מ לחודש.
תלוי באיכות השרת ובנפח האחסון.
אתרים גדולים שצריכים שרתים פרטיים (VPS) עשויים לצרוך שרתים בעלויות של 200 ש''ח לחודש ואף הרבה יותר,
אבל זה רק לאתרים גדולים ממש עם המון המון כניסות ותכנים ששוקלים הרבה.
בוא נאמר שתגיעו לשם, אתם כבר תדעו מזה VPS. מאחל לכם.
8. מחברים את האתר לדומיין הקבוע
ובעצם רשמית מאשרים לספק שהאתר שהוא הכין הוא מושלם לדעתנו ושאנחנו באמת באמת אוהבים אותו.
שימו לב, ספקים לא אוהבים כל כך לבצע שינויים באתר בחינם אחרי שהוא מחובר לדומיין הקבוע שלו.
מן הסתם, הדברים האלו עשויים לעלות כסף.
אז לפני שאתם מאשרים, תבדקו טוב אפילו בעצמכם, אם יש לכם זמן כמובן, שהאתר עובד טוב ללא תקלות ושאתם מרוצים ממנו.
9. מבצעים תשלום אחרון
החלק שספקים מאוד אוהבים. עשו זאת בחיוך. וחשוב יותר, עשו זאת רק אם זה הגיע להם.
סיכום
שימו לב שאתם מקבלים את הצעת המחיר אחרי שאתם עושים איפיון כדי שהמחיר שתקבלו יהיה מחיר קבוע והוגן.
זכרו לפתח את האתר בדומיין זמני ורק שאתם בטוחים שהוא מוכן אשרו לספק האתרים שלכם להעלות אותו לדומיין הקבוע שלכם