
5 עצות לניתוח נתונים באנליטיקס
הכותב: רז בניית אתרים
1) לשמור על פשטות - קחו בחשבון שגוגל אנליטיקס היא מערכת מאוד מורכבת וכלי מקצועי שמשמש אנשים פרטיים ובעלי אתרים, חברות ועסקים מכל הגדלים והסוגים, ואנשי מקצוע בתחום האינטרנט. לא כל המידע שהכלי משמש אודות פעילות באתר הוא בהכרח רלוונטי עבורכם. נסו להתמקד, לפחות בשלב הראשוני עד שתתמקצעו יותר במערכת, בנתונים החשובים ביותר עבורכם שיכולים לספק לכם מידע חיוני.
2) להגיע בדרך הקצרה - עם הזמן תגלו שיש כמה דרכים ומקומות במערכת לראות את אותם נתונים פחות או יותר, בנקודות מבט שונות. למשל - נתונים בסיסיים כמו זמן ביקור ממוצע באתר, כניסות, ומקורות תנועה - ניתן לראות בכל קטגוריה בתפריט הימני ומאפיין משני במרכז העמוד תוך התייחסות לאיך הנתונים האלה השפיעו על אותו אלמנט אותו אתם מנסים לחקור - למשל, דפים בהם ביקרו אנשים או מאפיינים דמוגרפיים של המבקרים באתר. לכן, על מנת לשמור על סדר ולמנוע ממכם "ללכת לאיבוד" בתוך המערכת, מומלץ לזכור ואף לרשום את סדר הפעולות שבעזרתו הגעתם לנתון הספציפי החשוב לכם.
3) להשתמש במרכז העזרה - לעתים נדמה ש"מרכזי תמיכה" באינטרנט מבלבלים ולא ברורים. אך למוצרי גוגל ולאנליטיקס בפרט יש דווקא מרכז עזרה לא רע בכלל, ומתורגם לעברית. מומלץ להשתמש בו מדי פעם לדברים טיפה יותר מסובכים או אפילו לקריאה והשכלה כללית. הדרך היעילה ביותר למצוא במרכז העזרה את ההסבר הספציפי הדרוש הוא פשוט לעשות את מה שעבורו גוגל הוקמה מלכתחילה - לחפש בשורת החיפוש, פשוטו כמשמעו. :-)
4) לזכור את כללי המבנה היסודי - המערכת בנויה כהיררכיה: חשבון, נכס, ותצוגה מפורטת. על מנת לראות את הנתונים המדויקים אותם אתם רוצים לראות באותו הרגע, אתם חייבים להיות על ה"תצוגה" הנכונה, אחרת אתם עלולים לראות נתונים אחרים לגמרי שעלולים לבלבל ואף להדאיג אתכם במידה ואתם חושבים באותו הרגע שאתם מסתכלים למעשה על תצוגה אחרת. על מנת למנוע התברברות שווא, ודאו שאתם אכן מאופסים מבחינת הנכס והתצוגה. הדרך הפשוטה - פשוט ללחוץ על הלוגו למעלה מצד ימין בו כתוב All Web Site Data וה"היררכיה" תיפתח לכם באופן ברור.
5) לשים לב לטווח התאריכים - למעלה מצד שמאל נמצא "טווח התאריכים" החיוני, אשר מאפשר לכם לראות נתונים בזמנים ותאריכים שונים. למשל: היום, אתמול, שבוע שעבר וכו', וגם לקבוע טווח משלכם ע"י הגדרה בלוח השנה. מן הסתם, יום אחד משנה הכל מבחינת ניתוח הנתונים שלכם. שימו לב שאתה אכן מוגדרים על טווח התאריכים שאתם רוצים לנתח, שימו לב ש"7 הימים האחרונים" לא כולל את היום, ושימו לב שמדי פעם טווח התאריכים עלול "להיעלם" לנו כשאנחנו מגוללים את המסך למטה ולגרום לנו לשכוח אותו. לכן נזכור אותו ואת חשיבותו העליונה באנליטיקס.
כמובן, אנליטיקס היא מערכת מורכבת ויש עוד הרבה מה ללמוד, אך תמיד צריך להתחיל מאיפה שהו.
דרך צלחה!